Sinoptik incillerde yahya peygamber kıssası
Sinoptik incillerde yahya peygamber kıssası 


      Hz. Yahya, yaşadıkları aynı zaman diliminde ve aynı bölgede peygamber olarak görevlendirilecek olan bir diğer peygamber, Hz. İsa'nın peygamberliğini de haber veriyordu. İncil kitaplarına göre, Hz. İsa'nın kendisinden üstün bir peygamber olduğunu bildiriyordu.
       Bilhassa Yuhanna İncil'inde; Hz. Yahya üç defa, Hz. İsa hakkında onun; tanrının oğlu, kuzusu, çarığının bağlarını bile çözmeye layık olmadığım gibi, özellikli cümle ve tanımlamalarla Hz. İsa'yı yücelttiği gözlemlenmektedir. Dahası Hz. Yahya'nın peygamberliğinde bile ihtilaf veya hafife alma ifadeleri yer almaktadır. Yuhanna İncil'inin anlatımlarına göre Hz. Yahya, İsrailoğulları'na bir peygamber olarak değil, Hz. İsa'ya yer ve zemin hazırlamaya gelmiş bir aziz gibidir.
"Yahya'ya gönderilen bazı Ferisiler ona, «Sen Mesih, İlyas, ya da beklediğimiz peygamber değilsen, niye vaftiz ediyorsun?» diye sordular." Yuhanna / 1.Bab; 25
       Yine Yuhanna İncil'inde anlatılan ifadeler içersinde, Hz. Yahya'nın küçük görülmesi; Hz. İsa'nın bir şekilde yüceltilmesi olayı anlatılmaktadır.
"Yahya'yı işitip, İsa'nın ardından giden iki kişiden biri Simun Petrus'un kardeşi Andreya'ydı."
"Andreya önce kendi kardeşi Simun'u bularak ona, «Biz Mesih'i bulduk» dedi."
"Andreya kardeşini İsa'ya götürdü. İsa ona baktı, «Sen Yuhanna'nın oğlu Simun'sun. Kefas diye çağrılacaksın» dedi. `Kefas', Kaya anlamına gelir."    Yuhanna / 1.Bab; 40-42
Anlaşılıyor ki İncil yazarlarından biri olan Yuhanna; Hz. İsa'yı, Hz. Yahya'dan daha üstün göstermek için elinden geldiği kadar tahrifat yapmıştır.
       Çünkü diğer İncil kitapları; Matta, Markos ve Luka İncillerinde, Hz. İsa; daha sonra Petrus olarak adlandırdığı ve üzerine kilisemi kuracağım dediği balıkçı Simon ve kardeşi Andreas ile karşılaşmalarını tamamen rastlantı olarak vermektedirler. Buna rağmen Yuhanna incilinde Hz. İsa'yı daha üstün göstermek için olsa gerek; Hz.Yahya'nın öğrencisi olduğunu ihsas ettiği; "Yahya'yı işitip, İsa'nın ardından giden" Andreas ve Simon'un Hz. İsa'yı, Hz. Yahya'dan " Biz Mesih'i bulduk " ifadesi ile daha üstün görerek İsa'ya bağlandıklarını anlatmaktadır.
       " Ne var ki Yahya, «Benim senin tarafından vaftiz edilmem gerekirken sen mi bana geliyorsun?» diyerek O'na engel olmak istedi."
İsa ona şu karşılığı verdi: «Şimdilik buna razı ol! Çünkü doğru olan her şeyi bu şekilde yerine getirmemiz gerekir.» O zaman Yahya O'nun dediğine razı oldu."  Matta / 3.bab;13–15
        İncil'lerdeki vaftiz olayını anlatan bölümlerdeki Hz. İsa'ya atfedilen "(İsa, Yahya peygambere hitap ediyor) Şimdilik buna razı ol! Çünkü doğru olan her şeyi bu şekilde yerine getirmemiz gerekir."
"Ne var ki Yahya, «Benim senin tarafından vaftiz edilmem gerekirken sen mi bana geliyorsun?» diyerek O'na engel olmak istedi."
"İsa ona şu karşılığı verdi: «Şimdilik buna razı ol! Çünkü doğru olan her şeyi bu şekilde yerine getirmemiz gerekir.» O zaman Yahya O'nun dediğine razı oldu." İfadeleri, Hz.Yahya karşısında onun tarafından vaftiz edilen Hz. İsa'yı üstün gösterme gayretleri sonucu yapılan tahrifatlar olduğu gözlemlenmektedir. Hz.İsa'nın vaftiz olması esnasında onun daha peygamberlik görevi üstlenmediği aşikârdır. İncil'lerde vaftiz olayı anlatılırken günahlardan tövbe etmenin asıl olduğu, daha sonra vaftiz olayı gerçekleştiği göz önüne alındığında, Hz. Yahya'ya gelerek vaftiz olan İsa'nın@ henüz resullükle görevlendirilmediği kesin gibidir.
       Oysa Kur'an'ı Kerim'de Hz. Yahya ile Hz. İsa arasında, üst ast gibi makamsal hiçbir ayrım yapılmamaktadır. İncil kitaplarındaki Hz. İsa ile Hz. Yahya arasındaki üstünlük ayrımı, İncil'lerde yapılan tahrifatın bir yansıması olarak gerçekleştiği anlaşılmaktadır. Bu hususta Kur'an ayetlerinde şu ifadeler yer almaktadır.
"Her biri Allah a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine iman ettiler. "Allah'ın peygamberlerinden hiçbiri arasında ayırım yapmayız. İşittik, itaat ettik. Ey Rabbimiz, affına sığındık! Dönüş sanadır" dediler." Bakara / 285
"Biz, Allah'a ve bize indirilene; İbrahim, İsmail, İshak, Ya'kub ve esbâta indirilene, Musa ve İsa'ya verilenlerle Rableri tarafından diğer peygamberlere verilenlere, onlardan hiçbiri arasında fark gözetmeksizin inandık ve biz sadece Allah'a teslim olduk" deyin." Bakara / 136
"Allah'a ve peygamberlerine iman eden ve onlardan hiçbirini diğerlerinden ayırmayanlara (gelince) işte Allah onlara bir gün mükâfatlarını verecektir. Allah çok bağışlayıcı ve esirgeyicidir."   Nisa / 152
 
      Mesih beklentisi
 
       Öncelikle Yahudiyye bölgesinde yaşayan İsrailoğulları arasındaki Mesih beklentisinden dolayı, kendisinin beklenen Mesih olmadığını açıklayarak, kendisinden sonra Hz. İsa'nın peygamber olarak yollanacağını haber veriyordu. Bu hususta muharref İncil kitaplarında şu ifadeler yer alır.
"Halk umut içinde bekliyordu. Yahya'yla ilgili olarak herkesin aklında, «Acaba Mesih bu mu?» sorusu vardı."  Luka  / 3.bab;15
"Yahudiler Yahya'ya, «Sen kimsin?» diye sormak üzere Kudüs'ten kâhinlerle Levilileri gönderdikleri zaman Yahya'nın tanıklığı şöyle oldu - açıkça konuştu, inkâr etmedi - «Ben Mesih değilim» diye açıkça konuştu."
        Her iki peygamber, İsrailoğulları'nın yoğun olarak yaşadığı Yahudiyye adı verilen bugünkü Kudüs, Filistin, Ürdün ve çevresi beldelerde insanları uyarmaya devam ettiler.
 
        Hz.İsa'nın Hz. Yahya'yı övgüsü
 
        Hz. İsa'da, Yahya peygamber hakkında kendisine yöneltilen sorulara, onun üstün vasıflarını beyan ve peygamberliğini tasdik ederek cevap verdiğini İncil kitaplarından öğreniyoruz.
"Size doğrusunu söyleyeyim, kadından doğanlar arasında, Vaftizci Yahya'dan daha üstün olanı ortaya çıkmamıştır."   Matta / 11.bab;11
"Yahya'ya dek tüm peygamberlerle Kutsal Yasa, olacakları önceden bildirdiler."  Matta  / 11.bab;13
"Yahya'nın öğrencileri ayrılırken İsa halka Yahya'dan söz etmeye başladı. «Çöle ne görmeye gittiniz?» dedi. «Rüzgârda sallanan bir kamış mı?"
"Söyleyin, ne görmeye gittiniz? Zarif giysilere bürünmüş bir adam mı? Oysa zarif giysiler giyenler, kralların saraylarında bulunur."
"Öyleyse ne görmeye gittiniz? Bir peygamber mi? Evet! Ve size şunu söyleyeyim gördüğünüz kişi peygamberden de üstündür." Matta  / 11.bab;7–9
 
      Hz. Yahya’nın kral Herodes ile mücadelesi
 
       O çağdaki dünyanın en güçlü devleti olan Romalıların egemenliği altındaki, bu günkü İsrail,Filistin ve Ürdün'ün bulunduğu Filistin eyaleti adı verilen yerlerden, Galile ve Perea bölgelerini kapsayan, özerk olarak kurulmuş bir Yahudi krallığı hüküm sürüyordu. Bu krallığın idarecilerine Herodes adı verilmekteydi. Hz. Yahya döneminde başa geçen kral Herodes Antipas, kardeşi Filippos'un karısı Herodias'ı zorla kocasından boşandırmış veya zorla kardeşi Filippos'un elinden alarak, onunla evlenmiş veya gayri meşru bir hayat yaşamaya başlamıştı. Bu yüzden Yahya@, kralı uyarmış, Tevrat'a aykırı bu durumu kınayarak halk nezdinde kralın yaptığı bu çirkin işlere karşı tepki oluşmasını sağlamıştı. Hz. Yahya'nın son mübelliği olduğu Tevrat'ta; kral Herodes Antipas ve kardeşi karısı yengesi Herodias’ın yaptığının haram olduğu şöyle ifade edilmektedir.
"Sizden hiç biri kendi yakın akrabasından birine onun çıplaklığını açmak için yaklaşmayacaktır." Levililer / 19.Bab; 6
"Kardeşinin karısının çıplaklığını açmayacaksın. Kardeşinin çıplaklığıdır."   
Levililer / 19.Bab; 16
"Yahya Hirodes'e, «O kadınla evlenmen Kutsal Yasa'ya(Tevrat'a)aykırıdır» demişti." 
Matta / 14.bab;4
       Hz. Yahya'nın Tevrat'a dayanan bu uyarıları, Kral Herodes Antipas ve beraber yaşadığı kardeşinin karısı Herodias'nın işine gelmemişti. Ancak Kral, Hz. Yahya'nın üstün kişiliğinin halk nezdinde itibar gördüğünü bildiğinden ona dokunamıyordu. Nitekim İncil'de bu hususta şöyle tespit yapılmaktadır.
"Hirodes Yahya'yı öldürtmek istemiş, ama halktan korkmuştu. Çünkü halk Yahya'yı peygamber sayıyordu."   Matta  / 14.bab;5
"Hirodiya bu yüzden Yahya'ya kin bağlamıştı; onu öldürtmek istiyor, ama başaramıyordu."Markos / 6.bab;19
      Yahya'nın yaşadığı toplumda, sapkın Yahudi mezheplerinden Ferisi ve Saduki mezhebi din adamları ile de çekişme içindeydi. Onlara çeşitli uyarılarda bulunmuş, yaptıkları yanlışlardan dönmelerini istemişti. Bu hususta İncil metinlerinde şu ifadeler yer alır.
" Ne var ki, Ferisilerle Sadukilerden birçok kişinin vaftiz olmak için kendisine geldiğini gören Yahya onlara şöyle seslendi: «Ey engerekler soyu! Gelecek olan gazaptan kaçmanız için sizi kim uyardı?"
" Bundan böyle tövbeye yaraşır meyveler verin."
" Kendi kendinize, `Biz İbrahim'in soyundanız' diye düşünmeyin. Ben size şunu söyleyeyim: Tanrı, İbrahim'e şu taşlardan çocuk yaratacak güçtedir."
Balta şimdiden ağaçların köküne dayanmıştır. İyi meyve vermeyen her ağaç kesilip ateşe atılacak"  Matta / 3.bab;7–10
      Hz. Yahya'nın bütün Yahudi toplumunu saran uyarılarından endişe duyan kral Herodes Antipas; Ferisi ve Saduki mezhebinin din adamlarının Hz. Yahya hakkındaki fitnelerinin de buna eklenmesi ile sonunda onu zindana attırır. Kral'ın zindana attırdığı Yahya'nın@ hapsi devam ederken gelişen olaylar onun başı kesilerek şehit edilmesine sebep olacaktır.
 
      Hz. Yahya'nın şehadeti
 
"Ne var ki, Hirodes'in kendi doğum gününde saray büyükleri, komutanlar ve Celile'nin ileri gelenleri için verdiği şölende beklenen fırsat doğdu."  Markos / 6.bab;21
"Hirodes'in doğum günü şenliği sırasında Hirodiya'nın kızı ortaya çıkıp dans etti. Bu, Hirodes'in öyle hoşuna gitti ki, ant içerek kıza her ne dilerse vereceğini söyledi."
" Kız, annesinin kışkırtmasıyla, «Bana şimdi, bir tepsi üzerinde Vaftizci Yahya'nın başını ver» dedi."
Kral buna çok üzüldüyse de, konuklarının önünde içtiği anttan ötürü bu dileğin yerine getirilmesini buyurdu."
"Adam gönderip zindanda Yahya'nın başını kestirdi."
"Bir tepsi üzerinde getirilen baş genç kıza verildi, kız da bunu annesine götürdü."    
Matta / 14.bab;6-11
      Böylece Allah'ın emir ve yasaklarını bildiren bir Tevhid önderi daha İsrailoğulları'nın içinden birileri tarafından kurulan komplolarla şehit edilmişti. Hak ve adaletin önderi bir resul, örnek insan Hz. Yahya, sadece zevk ve sefahat istekleri uğruna insan öldürmek ve öldürttürmekten çekinmeyen sefihler eliyle bu dünyadan şehit edilerek yollanıyordu.
      Hz. Yahya'nın şahadet haberini alan Yahya'nın@ talebeleri onun cesedini alarak, toprağa tevdi ettiler ve bu durumu Hz. İsa'ya bildirerek onu haberdar ettiler
"Yahya'nın öğrencileri bunu duyunca gelip cesedi aldılar ve mezara koydular."   Markos / 6.bab;29
"Yahya'nın öğrencileri gelip cesedi aldılar ve gömdüler. Sonra gidip İsa'ya haber verdiler."
Matta / 14.bab;12




Cengiz Duman
Araştırmacı-Yazar

     CENGİZ DUMAN

        ARAŞTIRMACI -
                  YAZAR


B
İRİNCİ BASKISI, 2011, İKİNCİ BASKISI
 
2015 YILINDA EKİN YAYINLARI TARAFINDAN
YAYINLANAN, KUR’ÂNKISSALARININ TARİHSELLİĞİ;
2013 YILINDA PINAR 
YAYINLARI TARAFINDAN YAYINLANAN,
KUR’ÂN 
PERSPEKTİFİNDEN ÜÇ KRAL İKİ PEYGAMBER;
2015 YILINDA SÜLEYMANİYE VAKFI YAYINLARI
TARAFINDAN YAYINLANAN,   KUR’ÂN PERSPEKTİFİNDEN
 ZÜLKARNEYN VE YE’CÛC ME’CÛC, İSİMLİ ÜÇ KİTABIN
YANISIRA; İNTERNET ORTAMI ÜZERİNDEN YAYINLANAN
 “DİNLERDE ARINMA İBADETİ OLARAK GUSÜL” VE
 “MECUSİLİK/ZERDÜŞTLÜK DİNİ” İSİMLİ İKİ E-KİTAB’LARIN
YAZARIDIR. KUR’ÂN-I KERÎM KONULARI, KUR’ÂN KISSALARI
 VE TEVRÂT - İNCÎL KISSALARI BAĞLAMI ÜZERİNDEKİ ÇOK
 YÖNLÜ ARAŞTIRMALARI, TÜRKİYE’DEKİ ÖNDE GELEN
İSLÂMİ DERGİLER VE İNTERNET ÜZERİNDEKİ ÇEŞİTLİ
İSLÂMİ WEB SİTELERİNDE HALEN YAYINLANMAKTADIR.
AYNI ZAMANDA “WWW.KURANKİSSALARİ.COM“ VE
 “WWW.KURANKİSSALARİ.TR.GG” WEB SİTELERİ
MODERATÖRLÜĞÜNÜ SÜRDÜRMEKTEDİR.
 
* KİTAP *  




*E-KİTAP*


 
 
 
DİNLERDE ARINMA İBADETİ OLARAK GUSÜL

Facebook beğen
 
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol