BEREKET NEBISI HZ. DANYAL’IN, KABRI ORIJINAL HALINDE KALMALIDIR, NEDEN ?…
Daha önceleri yazı yorumlarımızda çokça ele almış ve olayın hem gündeme gelmesi, hem neler yapılmalı hemde yapılacak çalışmaların gözden geçilmesinde nelerin yapılmasında tekrar, tekrar görüşülmesine ışık tutmaya çalışmıştık. Bu mübarek insana verilen değerde gerçek anlamında olmadığını görmeyi isterim ve arzularım. Toplum olarak aynı inancı taşıdığımıza inanıyorum. Daha önceki yıllarda Hz Danyal (a.s) Kabrinin burada olduğunda şüphelerin olduğu vardı. Kabrin resmen ortaya çıkmasıyla da, bu na artık itiraz edecek bir durum kalmadı. 15.08.2006 cumartesi günü kabir’in kesin tespiti yapılmasına rağmen temizliğin dışında hiçbir çalışma yapılmadığını görüyoruz. Belkide bunda da bir hikmet olduğunu düşünüyorum. Bunu şöyle tarif edeyim, Dikkat edildi ise Kabir Çevre düzenlemesinde veya nasıl bir Çevre düzenlenmesi yapılmalı gibi istişare kabilinde de olsa ortaya hiç bir şey konmadı, basına intikal edenlerin proje aşamasında, gibi bazı sözler açıklandı yöneticilerimizin bazısından o kadarda kaldı. Hayırlısı bu zamana kalması dediğim gibi belki de doğruların ortaya konmasına vesile olması söz konusu olabilir diye düşünüyorum. Ben kendi hisseme olayı alarak değerlendiriyorum ve daha önce yazdığım yorumlarında Kabrin Orijinal halde kalmasından tarafındayım diye olması gerekenin azda olsa ortaya koydum. Oysa daha önce kabir meydana çıkmasından sonra bende ortak görüşlerde bir olduğumu düşünüyordum. Daha sonrasında ise yaptığım tefekkürde bu ileri sürülen proje doğru olmayacağını, çünkü bu şekilde Kabrin yapılmasında, yani derin yere kazılmış olması, üzerinden Su geçirilmesi ve bununda 1400 senedir devam etmesi sanırım hiç kimsenin de buna müdahale etmemesi gerekir diye düşünüyorum ve bunu bu şekilde yapanların en iyi bir seçim yaptıklarında şüphem yoktur. * * * Danyal a.s nin mezarı Hz. Ömer’in hilafeti döneminde Ebu Musa El Eş-ari tarafından Tarsus’un ikinci Feth edildiğinde bulunur. Danyal a.s kabrini açtıkların da parmağında bulunan yüzük dikkat larını çekiyor ve Bir mektup ile beraber bu yüzük Halife Hz. Ömer’e gönderiliyor, Yüzük ve Mektubu alan hz. Ömer hz. Ali ile yaptıkları istişarede Hz. Ali Bu yüzük beni İsraillerin DANYAL (a.s,) a ait olduğunu, ve Cenazeyi İslâm’ın emrine göre defninin yeniden yapılmasını, ayrıcada kabrin açılarak Cesedin çalınmamasını ve de Muhkem yani sağlam bir şekilde yapılmasını istiyor. Çünkü Beni İsraillilerin Cenazeyi çalabilecekleri düşünülüyordu. Ebu Musa EŞ-ARİ emir gereğince istenildiği gibi yapılıyor. Kabir derince sekiz metre civarında kazılarak yapılıyor ve Cenaze buraya konuyor. Danyal a.s İslâm üzeri defnedilmesi sağlanıyor. Ayrıca Kabir üzeri Cam, Mermer Tozu, Yumurta akı gibi bazı karışımlarla harç yapılarak kat, kat üzeri kapatılıyor ve en üste ise bir tabakada Zift dökülüyor. Kabrin üzerine de türbe örneğinde olduğu gibi işlemler yapılmıştır. Kabrin yukarısına doğru çıkılmasından önce Su kabrin üzerinden geçirilip Suyun altında kalması sağlanıyor. Kabirin üstünden geçecek Su için pencere misali mazgal iki adet kuzeyine, güney doğu çıkışına da, aynı benzeri mazgal pencereleri yapılır. Berdan çayından kanal yolu ile alınan su yapılan mazgallardan kabir üzerinde geçirilerek akıtılması sağlanmıştır. Bu yapılan işlem 1400 yıl zamandır aynı kalarak günümüze kadar gelmiştir. Bir vesile ile Belediye Başkanı kanalizasyon çalışmalarında yapılan bir iş ile de, uzun zamandır yerleşim alanlarının dolmasından dolayı, Su kanalına atılan veya kirli sular bağlantısından Kabrin üzerine akan pis suların Danyal a.s eziyet verildiği düşünülerek Su yukarıdan kesilmiştir. Ve şuan bu kazılan yerler açık olarak bulunmaktadır. * * * İşte burada tekrar su kabrin üstünden geniş su borusu ile veya küçükte olsa kanal ile yine Berdan çayından alınarak su verilmelisi sağlanmalıdır. 1400 yıl önce Hz. Ali’nin tavsiyesi, Halife Hz. Ömer’in oluruyla, Ebu Musa el-Eşarinin komutasında yapılan Kabir ve diğer işlemlerin aynı şekilde muhafazası ve yine 1400 yıl kabir üzerinde su akıtıldığı gibi haline yani orijinal haline getirilmesi en doğru olacaktır. Ve bunun bu çalışmada da sağdan veya soldan kimseye rahatsızlık vermeden, yani iş ve mekan yerleri olanlara da sorun çıkartılmamış olur. Akan suların geniş borularla kanalizasyon olayı gibi şehrin dışına kadar taşınır ve ondan sonrada kanal olarak aşağı bölgemizde bir şekilde su dan faydalanmasını sağlamış oluruz. Danyal a.s Kabir düzenlenmesinin manevi yönünü de göz ardı edemeyeceğimize göre, Orijinal haline müdahale etmemiş oluruz. Ve bu halde yapılmış olmasından anlam çıkaranların boş yere söylemedikleri de yerini aynen muhafaza edilmesi ile sorun olmayacaktır. Buna da delil olarak, Mirat ı kâinat isimli Tarihi kitabın yazarı meşhur Büyük Osmanlı Alimlerden Nişancı Zade Mehmet Paşa eserinde yazdığı, “ Şehrin Irmağını teyemmünen, ( uğur ) ve Teberruken ( bereket ) Kabri şerifinin üzerine akıttı.”.. Cilt 1. sayfa 227 gibi düşünürsek çok şeylerin kaybolmasına engel oluruz. Teyemmünen, ( uğur ) ve Teberruken ( bereket ) düşünülerek Bereket Peygamberi diye bilinen Danyal a.s kabrinin üzerinden Su akıtılmış olarak da düşünülmüş olduğunu da dikkate alırsak daha mantıklı olunmuş olacaktır.
Mehmet Başar
Gazeteci-Yazar
mbasar71@mynet.com
0535516774 |
|
|
|