Enbiya suresinde geçen Ye’cûc ve Me’cûc ile Zülkarneyn kısassındaki Ye’cûc ve Me’cûc'ün değerlendirmesi
Kur'an'ı Kerim'in Enbiya suresi doksan altıncı ayetinde de , Ye'cûc ve Me'cûc ismi geçmektedir .
" Ye'cûc ve Me'cûc'ün önündeki engeli kaldırdığımızda her yandan akın ederler ." 21/96
Kur’an’ı kerimde Enbiya suresinde geçen bu ayet ile Zülkarneyn kıssasında yer alan Ye’cûc ve Me’cûc anlatımları birleştirilerek yapılan teviller neticesi ; Kıyamete yakın Zülkarneyn'in yaptığı set'in yıkılacağı ve bu seti yıkanların ; Zülkarneyn kısasında anlatılan Ye'cûc ve Me'cûc olacağı yorumlarına sebep olmuştur .
Yorumcuların çoğu Enbiya suresindeki Ye'cûc ve Me'cûc'ün , Zülkarneyn kıssasında anlatılan Ye'cûc ve Me'cûc'le aynı olduğu düşüncesindedirler .
O halde bu yorum bizi iki kesin kabule götürmektedir :
A - Zülkarneyn kıssasında anlatılan Ye'cûc ve Me'cûc Kıyamete kadar yaşarlar . Çünkü ; doksan yedinci ayette Allah , " Gerçek vaat yaklaştığında " Ye'cûc ve Me'cûc'ün faaliyetinin başlayacağını belirtmektedir . Buradaki " Gerçek vaat "ten kasıt Kıyamet saatidir .
B - Zülkarneyn kıssasındaki Ye'cûc ve Me'cûc , Kıyamete yakın yeniden dirilirler .
Bu yorumlara mukabil , Kur'an’ın değişik ayetlerinde ise :
" Biz senden önce hiçbir beşere ebedilik vermedik … " 21/34
" Her nefis ölümü tadacaktır …" 3/185 – 21/35
". Hiçbir ümmet , ecelinin önüne geçemez , ve onu geciktiremez . " 15/5
" Her ümmetin belirlenmiş olan bir eceli vardır ; o süreleri bitince onu ne geciktirebilirler ne de öne alabilirler ." 7/ 34
" Helâk ettiğimiz bir ülke halkı için dönüş imkânsızdır ; çünkü onlar geri dönemeyeceklerdir . " 21/95
Dolayısıyla her insan ölümlüdür . Her toplumun belirlenmiş bir yaşam süresi " eceli " vardır.
" Allah’ın eskiden beri uygulaya geldiği yasası budur . Allah’ın yasasında (sünnetullah) hiçbir değişiklik bulamazsın . " 48/23
Bu Sünnetullah mucibince; Zülkarneyn çağında yaşıyan Ye'cûc ve Me'cûc'ün Enbiya suresinde anlatılan Kıyamete yakın zamanda ortaya çıkacak olan Ye'cûc ve Me'cûc'le , vasıflarından dolayı verilen isim benzerliğinden başka hiç bir ilgisi olamaz .
İlgi kurmak için yukarıda sıraladığımız yorumlar ve müteselsilin yapılan yorumlar , bizleri İslam dairesi dışına sevk edecek indî mütalaalar olmaktan öteye gitmemiştir / gidemeyecektir .
O halde bunu nasıl yorumlamak gerekmektedir ? Saldırganlıkları , fesat çıkartmaları , laf anlamazlıkları , uyuşmaz özellikleri sebebiyle , Zülkarneyn kıssasında ve Enbiya süresinde anlatılan her iki toplulukta ; Ye’cûc ve Me’cûc ismi ile adlandırılmıştır.
Her çağa mahsus ortaya çıkabilecek , azgınlığı , saldırganlığı ve laf anlamazlığı ön planda olan Ye'cûc ve Me'cûc niteliklerine sahip azgın ve saldırgan topluluklar olmuştur ve olabilecektir .
Nitekim İslam kaynakları , miladî bin iki yüz'lü yıllarda ortaya çıkan Moğolları ; saldırgan , zalim ve müfsit yapılarından dolayı , Kur'an'da Enbiya suresinde Kıyametin alameti olarak beyan edilen şerli Moğolları , Ye'cûc , Me'cûc olarak nitelendirmişlerdir .
Günümüze kadar ve bundan sonra Kıyamete kadar benzer vakıalar Ye'cûc ve Me'cûc ile ilişkilendirilerek açıklanacak / açıklanmaya devam edecektir . Çünkü ayette anlatılan karışıklıklardan sonra Kıyametin vuku bulacağı belirtilmektedir . Dolayısı ile böyle yorumlamalara gidilmesi makul addedilebilir.
Ancak bu yorumlardan sonra , yorumlanan karışıklıkların akabinde Kıyamet kopmuyorsa ; yorumlar , değerlendirmeler boşa yapılmış olacaktır .
Nitekim Asrı saadetten beri meydana gelen tüm karışıklıklardan sonrası Kıyamet alameti olduğu inancı ve değerlendirilmesi yapılmış olduğu halde Kıyamet kopmamıştır .
Nihayet Kıyamet vaktinde geldiğinde ; Enbiya suresi doksan altıncı ayetinde anlatılan Ye'cûc ve Me'cûc vasıflı kavim ; geçmişte yaşamış olan Kehf suresinde beyan edilen fesat ve zulümleri ile meşhur ; Ye'cûc ve Me'cûc kavmine benzer fesat , zulüm ve saldırganlığı nedeniyle ; Kıyametin karışıklığını oluşturacak ve ayetin pratiği ! gerçekleşmiş olacaktır .
İşte Ye'cûc ve Me'cûc odur ve gerçek işlevi o zamandır . Yani Kıyameti gerçekleştirmesi için Kur'an'a aykırı Ye'cûc ve Me'cûc'ler üretmeye ! gerek yoktur .
Esasen Yahudi ve Hristiyan ilahiyatı böyle bir Ye'cûc ve Me'cûc - Gog Magog – üretmiştir . Allah'ta , Enbiya suresi 96. ayeti ile ; bu üretilen Ye'cûc ve Me'cûc vakasının doğrusunu beyan etmiştir .
Cengiz Duman
Araştırmacı-Yazar |