Yahya peygamberin beşerî ve peygamberî özellikleri
Yahya peygamberin beşerî ve peygamberî özellikleri


 
       Al-i imran suresi 39. ayetinde Zekeriyya aleyhisselam'a çocuk müjdelenirken; bu çocuğun aynı zamanda sahip olduğu nitelikleri de belirtilerek, onun üstün vasıflı biri olduğu ve olacağı bildirilmektedir.
"Allah sana, kendisi tarafından gelen bir Kelime'yi tasdik edici, efendi, iffetli ve Salihlerden bir peygamber olarak Yahya'yı müjdeler." Al-i imran / 39
"Ey Zekeriyya! Biz sana bir oğul müjdeleriz ki, onun adı Yahya'dır. Daha önce ona kimseyi adaş yapmadık."   Meryem / 7
"Ey Yahya! Kitab'a (Tevrat'a) var gücünle sarıl!" (dedik) ve henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verdik."
"Tarafımızdan ona kalp yumuşaklığı ve temizlik de (verdik). O, çok sakınan bir kimse idi.
"Ana-babasına çok iyi davranırdı; o, isyankâr bir zorba değildi."
 Meryem / 12–14
       Kur'an'daki Yahya kıssasını anlatan Ayetlerde Yahya'nın üstün vasıfları şöyle sıralanmaktadır.
(1)   "…Daha önce ona kimseyi adaş yapmadık.. "    
(2)   henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verdik.      
(3)   Efendi (Seyyid),  
(4)    Sâlihlerden        
(5)   İffetli
(6)    Tarafımızdan ona kalp yumuşaklığı   
(7)    temizlik
(8)    O, çok sakınan bir kimse idi.
(9)    Ana-babasına çok iyi davranırdı; o, isyankâr bir zorba değildi.
(10) Kendisi tarafından gelen bir Kelime'yi tasdik edici,
(11) Peygamber 
Şimdi Yahya@nın bu vasıflarını inceleyelim.
(1)    "….Daha önce ona kimseyi adaş yapmadık.. " :
Allah, Yahya'dan@ önce hiç kimseye bu adın verilmediğini beyan ederek; onun adından başlayarak seçilmiş biri olduğunu ifade eder.   
"Ey Zekeriyya! Biz sana bir oğul müjdeleriz ki, onun adı Yahya'dır. Daha önce ona kimseyi adaş yapmadık."   Meryem / 7
Müfessirlerden bazıları Meryem suresindeki ayette geçen "Semiyyen" ifadesinin, benzer anlamını da ihtiva edebileceğini belirterek, "Daha önce ona kimseyi adaş yapmadık." ifadesinin  "Daha önce onun bir benzeri gelmedi." şeklinde de olabileceğini söylemişlerdir.
     İncil nüshalarından Luka İncil'in de; Yahya'nın @ adının akrabalarının içinde kimsede olmadığı belirtilerek, Zekeriyya'nın@ dili tutulduğundan yazı ile yanındakilere Yahya ismini bildirdiğini, bu yüzden çok şaşırdıklarını ifade edilmektedir.
"Ona babası Zekeriya'nın adını koymak istediler. Ama annesi, "Hayır, Yahya olacak" dedi. Onlar, "Akrabalarının içinde bu adı taşıyan kimse yok! " dediler. Bunun üzerine çocuğa hangi ismi koymak istediğini işaretle babasına sordular. Zekeriya bir taş levha istedi ve "Adı Yahya'dır" diye yazdı. "  Luka / 1.bab;59-63
Yahya'nın @ adı ile ilgili olan olayların bile onun üstün bir insan olacağının habercisi olduğunu yorumlayanların bu konuda tüm bölgede bu olayı anlatarak yaydıkları ayrıca belirtilmektedir.
"Komşuların hepsini korku sardı. Bütün bunlar Yahudiyye'nin tüm dağlık bölgesinde konuşulmaya başlandı. Olayı duyanların hepsi, "Nasıl bir çocuk olacak bu" diye meraklanıyorlardı."  
Luka / 1.bab;65–66
      Anlaşılıyor ki doğmadan evvel başlayan olağanüstü durum, Yahya'nın@ doğumu ile birlikte pekişmiş, ve onun özellikli biri olacağı belki de Yahudilerin beklediği "Mesih" olabileceği beklentisi hâsıl olmuştu.
(2)    henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verdik :
Hz. Zekeriyya'nın rahle-i tedrisinde yetişen Yahya, Allah'ın ona bahşetmesi üzerine hikmet sahibi de olmuştur. Bizatihi Zekeriyya'nın @ hem oğlu hem talebesi olması ona bu aşamaları kazandırmış olmalıdır.
(3) Efendi (Seyyid):
Arapça Seyyid kelimesi; Efendi, değerli, günahlardan korunan, hikmet sahibi, şerefli gibi özellikli insan anlamlarına gelmektedir. Bu yüzden Yahya @ Seyyid olarak tavsif edilerek diğer insanlardan mizacının farklılığı Allah tarafından tescil edilmektedir.     
(4) Salihlerden:
Yahya; Allah tarafından müsaade edilmiş İyi işler yapan, marufu emreden kişilerden olarak tarif edilmektedir.     
(5) İffetli  :
Arapça Hasur iffetli, kadınlara aşırı meyletmeye sebep olacak şehevi duygulardan arınmış manasına gelmektedir. Yahya @ hayatının son bölümünde, Kral Herodes Antipas'ın karısı ve onun üvey kızının komploları ile iftiralara uğramasına rağmen yaşadığı dönemde iffeti hususunda hiçbir kötü söylentiye uğramadığı halde; Hz. Yahya'nın iffeti hususunda Hıristiyan kültürü; Kral Herodes Antipas'ın karısının, Yahya'ya @ âşık olduğu Hz. Yahya'nın iffetinden ödün vermemesinden dolayı, Kral Herodes'in karısı ve onun üvey kızının komploları yüzünden Kral Herodes Antipas tarafından başı kesilerek şehit edildiği şeklinde oluşan edebi
ürünlerle doludur. Kur'an'ın Hz. Yahya'nın iffeti üzerinde durmasının sebebi, beklide bu Hıristiyan dini kültüründeki yanlış oluşturulan inançlar yüzündendir.
(6)   Tarafımızdan ona kalp yumuşaklığı :
(7)    temizlik:
(8)    O, çok sakınan bir kimse idi :
(9)    Ana-babasına çok iyi davranırdı; o, isyankâr bir zorba değildi :
(10) Kendisi tarafından gelen bir Kelime'yi tasdik edici :    
       Allah Zekerriyya'ya ihsan ettiği, doğacak bebeğin, İslam üzere olacağı Allah'ın varlığı ve birliğini tasdik edeceğini belirtmektedir. Yani Zekeriyya'ya @ Allah'a muti bir kul olacak çocuk müjdelenmiştir. Nuh'un oğlu gibi Allah'a asi ve isyankâr olmayacaktır. Müfessirler "Kendisi tarafından gelen bir Kelime'yi tasdik edici" ifadesinin kendisinden sonra peygamber olacak İsa'yı müjdelemesine işaret olduğunu yorumlamaktadırlar. Buna dayanak olarak Nisa suresindeki şu ayeti delil olarak sunmaktadırlar.
"Meryem oğlu İsa Mesih, ancak Allah'ın resulüdür, (o) Allah'ın, Meryem'e ulaştırdığı kelimesi (Kelimetuhu)ve O'ndan bir ruhtur. " Nisa / 171
(11) Peygamber:
      Allah tarafından, Hz. Zekeriyya'ya ihsan edilen Yahya, tüm iyi huy ve işlerle donanmış bir kişi olarak aynı zamanda peygamberlik ile görevlendirileceği açıklanmaktadır. Tıpkı Hz. Musa'nın annesine Musa'nın@ Nil'in sularından kurtarılıp, peygamber olacağı müjdelendiği gibi.  "Musa'nın anasına: Onu emzir, kendisine zarar geleceğinden endişelendiğinde onu denize (Nil nehrine) bırakıver, hiç korkup kaygılanma, çünkü biz onu sana geri vereceğiz ve onu peygamberlerden biri yapacağız, diye bildirdik." Kasas / 7


Cengiz Duman
Araştırmacı-Yazar
 

     CENGİZ DUMAN

        ARAŞTIRMACI -
                  YAZAR


B
İRİNCİ BASKISI, 2011, İKİNCİ BASKISI
 
2015 YILINDA EKİN YAYINLARI TARAFINDAN
YAYINLANAN, KUR’ÂNKISSALARININ TARİHSELLİĞİ;
2013 YILINDA PINAR 
YAYINLARI TARAFINDAN YAYINLANAN,
KUR’ÂN 
PERSPEKTİFİNDEN ÜÇ KRAL İKİ PEYGAMBER;
2015 YILINDA SÜLEYMANİYE VAKFI YAYINLARI
TARAFINDAN YAYINLANAN,   KUR’ÂN PERSPEKTİFİNDEN
 ZÜLKARNEYN VE YE’CÛC ME’CÛC, İSİMLİ ÜÇ KİTABIN
YANISIRA; İNTERNET ORTAMI ÜZERİNDEN YAYINLANAN
 “DİNLERDE ARINMA İBADETİ OLARAK GUSÜL” VE
 “MECUSİLİK/ZERDÜŞTLÜK DİNİ” İSİMLİ İKİ E-KİTAB’LARIN
YAZARIDIR. KUR’ÂN-I KERÎM KONULARI, KUR’ÂN KISSALARI
 VE TEVRÂT - İNCÎL KISSALARI BAĞLAMI ÜZERİNDEKİ ÇOK
 YÖNLÜ ARAŞTIRMALARI, TÜRKİYE’DEKİ ÖNDE GELEN
İSLÂMİ DERGİLER VE İNTERNET ÜZERİNDEKİ ÇEŞİTLİ
İSLÂMİ WEB SİTELERİNDE HALEN YAYINLANMAKTADIR.
AYNI ZAMANDA “WWW.KURANKİSSALARİ.COM“ VE
 “WWW.KURANKİSSALARİ.TR.GG” WEB SİTELERİ
MODERATÖRLÜĞÜNÜ SÜRDÜRMEKTEDİR.
 
* KİTAP *  




*E-KİTAP*


 
 
 
DİNLERDE ARINMA İBADETİ OLARAK GUSÜL

Facebook beğen
 
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol