Yusuf Peygamberin Nesebi
Yusuf peygamberi anlamak için onun Kuran’da anlatılan nesebini de bilmek lazımdır. Çünkü o, Hz.İbrahim gibi bir peygamberin soyundan gelen ve bu soyda kesintisiz olarak dedesi İshak(a.s) ve babası Yakup’un(a.s)da resul olduğu bir sülaleye sahip olan, bu veçhesiyle nevi şahsına münhasır bir resuldür.
Hz. Yusuf’un atası Hz. İbrahim, biri cariyesi Hacer, diğeri karısı Sara'dan olma iki evlat sahibi idi. İsmail (a) Kabe’nin bulunduğu Hicaz bölgesinde yerleşti ve Arapların atası oldu. İbrahim’in cariyesi Hacer’den doğan İsmail’den sonra; karısı Sara’dan doğan ikinci Oğlu İshak için, Kuran’da şöyle bilgi verilmektedir:
“Ayakta durmakta olan karısı güldü. Biz de ona Ishak’ı müjdeledik. Ishak’ın ardından da Yakup’u.” (11/71)
‘İshak’a (a) İbranicide “gülüyor” manasına “Yashak’ denilmektedir. Bunun nedeni, melek)er annesine İshak’ı müjdeledikleri zaman, doğurma devresini aşmış olan annesi “Sara'nın, bu habere gülmüş olmasıydı. Işte bu gülmeden dolayı Ishak’a (a.s) “Yashak” ismi verilmiştir. İshak’dan sonra onun oğlu Yakup (a.s) resul olarak seçilir.
“Kuvvetli ve basiretli kullarımız İbrahim’i, İshak’ı ve Yakub’u da an.” (38/45)
Tarihi kaynaklar Hz. Yakup'un babası Ishak’ın vefatından sonra onun yerine geçtiği ve daha sonra peygamber olduğunu ve babasının yurdu olan Ken’an yöresinde ikamet ettiğini anlatırlar.
Yakub peygamberin lakabı İsrail’di. Kur’an-ı Kerim’de bu hususa şöyle değinilir:
“Tevrat indirilmeden önce Israil’in kedilerine haram kıldığının dışında bütün yiyecekler İsrail oğullarına helal idi.” (3/93)
Bundan dolayı Yakub peygamberden sonra, onun nesli “Israiloğulları” adıyla anılır olmuştur. Yakub’dan sonra Israiloğulları olarak ünlenen Yahudiler’in, silsile olarak İbrahim soyundan geldiklerini görmekteyiz. Bununla birlikte İbrahim’in aynı zamanda Mekke ahalisinin ilk atası olduğu, Kabe’nin bulunduğu Mekke’de yerleştiği, İsmail (a.s) yoluyla bu silsilenin devam ettiğini görüyoruz.
Esasen Kuran’ın iniş sürecinde Mekke’de bulunan Yahudilerin, Hz. Muhammed’e vahyin inişini kıskanmalarının bir sebebi de Peygamberimizin, İsmail (a.s) soyundan bir resul olmasındandır. Tevrat’ta vasfını işittikleri peygamber, Araplar arasından gelince “bu, Israiloğulların’dan değil, İsmail evladındandır” diye içlerine işlemiş olan ırkçılıktan dolayı resulü inkar ettiler.
Böylece Allah, Yusuf kıssasıyla, Yahudi ve Arapların, kıssa hakkındaki Tevrat’tan ve diğer rivayetlerden edindikleri yanlış inançlarını. düzetmekte ve hem de Israiloğulları ve Arapların menşei hakkında doğru bilgileri, Yusuf kıssası ile onlara bildirmekteydi.
Cengiz Duman
Araştırmacı-Yazar |